Головна » Файли » Мої файли

Рівний -рівному
[ Викачати з сервера (158.5 Kb) ] 07.11.2016, 19:57

ПОЯСНЮВАЛЬНА  ЗАПИСКА

Завданням загальної середньої освіти є «виховання свідомого ставлення до свого здоров’я  та  здоров’я інших громадян як найвищої соціальної цінності, формування гігієнічних навичок і засад здорового способу життя, збереження і зміцнення фізичного та психічного здоров’я учнів (вихованців)» (Закон України «Про загальну середню освіту», стаття 5).

Ефективною діяльністю з формування здорового способу життя підлітків і молоді є профілактика соціальних проблем і негативних соціальних явищ, запобігання їх негативним наслідкам. До таких явищ належать, зокрема, вживання наркотичних речовин, поширення ВІЛ, ІПСШ тощо.

Запропонована програма факультативного (тренінгового) курсу «Я – моє здоров’я – моє життя» є складовою частиною Програми МОН України /АПН України / ПРООН «Сприяння просвітницькій роботі «рівний-рівному» серед молоді України щодо здорового способу життя».

Основною метою факультативного (тренінгового) курсу «Я – моє здоров’я – моє життя» є підвищення поінформованості й розширення знань молодших підлітків про здоров’я, здоровий спосіб життя, формування у них відповідних цінностей і життєво важливих переконань, напрацювання необхідних практичних навичок відповідальної безпечної поведінки стосовно свого життя і здоров’я, а також  життя і здоров’я оточення.

Завдання факультативного курсу:

  • формувати у підлітків позитивну самооцінку й усвідомлення важливості  уміння ефективно спілкуватися та взаємодіяти, що, в свою чергу,стане підґрунтям для ведення здорового способу життя та запобігання негативній поведінці;
  • сформувати розумінні того, що таке здоров’я, які фактори його формують. Особливості здорового способу життя;
  • сформувати негативне ставлення до факторів, що шкідливо впливають на здоров’я, зокрема вживання наркотичних речовин;
  • відпрацювати навички прийняття рішення, протистояння соціальному тиску, впевненої відмови;
  • надати відповідно до віку інформацію про зміни, що відбуваються в організмі підлітка; про ВІЛ/СНІД, шляхи передачі та способи захисту;
  • формувати навички безпечної поведінки, навички протистояння насильству як фактору загрози для здоров’я;
  • ознайомити підлітків з Конвенцією ООН про права дитини, сформувати усвідомлення необхідності дотримання прав та обов’язків. навички правомірної поведінки;
  • навчити підлітків прогнозувати свої життєві перспективи, визначати, які знання, вміння та навички необхідні для досягнення мети, формувати вміння планувати своє життя.

Зміст тем факультативного курсу «Я – моє здоров’я – моє життя» відповідає Державним стандартам базової і повної середньої освіти  та спрямований на розвиток у підлітків соціальної і громадської компетентностей, а також компетентності у збереження здоров’я.

Для кожного розділу програми визначено обов’язкові результати навчання. Основним результатом навчання має бути оволодіння підлітками практичними навичками: ефективного спілкування та взаємодії; усвідомлення власних дій і поведінки як основи формування, збереження і зміцнення здоров’я прийняття рішень і критичного мислення; відповідальної безпечної поведінки; упевненої відмови; уникнення та протистояння насильству; усвідомлення взаємозв’язку прав та обов’язків; прогнозування та планування майбутнього.

Зміст програми структуровано за п’ятьма розділами:

І. «Я вчуся спілкуватися»

ІІ. «Я та моє здоров’я»

ІІІ. «Я дорослішаю»

ІV. «Я та мої права»

V. «Я та моє майбутнє»

Кожний розділ програми містить певну кількість тем (занять), що мають власну мету і в сукупності спрямовані на досягнення загальної мети.

Розділ «Я вчуся спілкуватися» передбачає оволодіння підлітками навичками ефективного спілкування та взаємодії; надає можливість більше дізнатися про себе та інших, що, в свою чергу, розвиває позитивне сприйняття один одного; надає важливу і необхідну інформацію щодо видів поведінки та ефективної відмови, формує навички використання різних видів поведінки, уміння говорити «Ні!».

Розділ «Я та моє здоров’я» розкриває поняття здоров’я як життєвої цінності, формує розуміння здорового способу життя; надає відповідну до віку інформацію про наркотичні речовини, вживання яких є фактором загрози для здоров’я; формує розуміння суті безпечної поведінки як запоруки здоров’я; розглядає поняття ризику та особливостей поведінки у ризикованих ситуаціях; надає можливість напрацювання навичок відповідальної поведінки в різних ситуаціях.

Розділ «Я дорослішаю» розглядає питання статевого дозрівання, особливостей фізіологічних, психологічних і соціальних змін. Що відбуваються у підлітковому віці; відповідно до віку питання між статевих відносин, особливостей симпатії та дружби, формує навички адекватного прояву цих міжособистісних ставлень; надає інформацію про ВІЛ/СНІД, шляхи його передачі та відповідні способи захисту; про гігієну як запоруку збереження здоров’я й захисту від інфекцій.

Розділ «Я та мої права» спрямовано на ознайомлення підлітків з Конвенцією ООН про права дитини, основними правами дитини для розвитку в них гідності, відчуття своєї необхідності та значимості для суспільства; формує усвідомлення необхідності дотримання прав та обов’язків, вміння діяти в ситуаціях, коли права порушуються.

Розділ «Я та моє майбутнє» присвячено розвитку у підлітків навичок критичного мислення, вміння оцінювати свої дії, впевненості у собі та здатності брати на себе відповідальність, встановлювати власні цілі; формуванню бачення життєвих перспектив, відповідальності за своє майбутнє.

Відповідно до мети, функцій, принципів сучасної освіти, основних тенденцій розвитку змісту освіти на основі аналізу структури особистості, всебічно розвиненої, підготовленої  до життя в суспільстві, програма містить такі основні компоненти: інформаційний, комунікативний, рефлексивний.

  • інформаційний  поєднує в собі пізнавальну, ціннісну, розвивальну складові; надає досвід пізнавальної діяльності, під час якої засвоюються знання, уміння, навички; підліток входить у світ загальнолюдських цінностей, відбувається його розвиток;
  • комунікативний надає досвід міжособистісного спілкування;
  • рефлексивний розвиває у підлітків самопізнання, здатність до рефлексії та оволодіння способами самовдосконалення, морального самовизначення; формує життєву позицію як систему особистісних цінностей.

Кожний компонент виконує у змісті програми свої специфічні функції, які, разом з тим, пов’язані між собою – так само, як і різні сторони особистості, що розвиваються, лише у своїй єдності визначають її цілісність. Взаємозв’язок між компонентами змісту програми виражається у тому, що засвоєння кожного впливає на рівень і якість засвоєння інших.

Факультативний курс «Я – моє здоров’я – моє життя» проводиться у формі тренінгу, що передбачає певні особливості навчального процесу та його організації.

У тренінгу використовуються методи, спрямовані на стимуляцію взаємодії учасників. Усі вони об’єднуються під назвою інтерактивні методи навчання і забезпечують: можливість активного обговорення, осмислення й індивідуального сприйняття інформації кожним учасником; реалізацію спільної діяльності у режимі рівноправного спілкування, самостійного мислення й поведінки; створення психологічно комфортних умов навчання, за яких учасник відчуває свою успішність, інтелектуальне зростання.

Як зазначалося вище, курс складається з п’яти розділів. Підготовка спеціалістів (педагогів-тренерів) передбачає навчання (семінар-тренінг), під час якого опрацьовуються всі розділи тренінг-курсу, концептуальні засади освіти «рівний-рівному» щодо здорового способу життя серед молоді, методичні рекомендації щодо проведення тренінг-курсу з підлітками 10-11 років.

Працювати за цією програмою можуть лише спеціалісти – педагоги-тренери, які пройшли спеціальну підготовку на семінарах-тренінгах і мають відповідне свідоцтво.

Робота з підлітками передбачає проведення педагогом-тренером п’яти розділів тренінг-курсу у такій послідовності: І розділ -  «Я вчуся спілкуватися»,

ІІ розділ -  «Я та моє здоров’я», ІІІ розділ -  «Я дорослішаю», ІV розділ -  «Я та мої права», V розділ -  «Я та моє майбутнє». Її можна проводити як тренінгові заняття у позаурочний час або під час факультативної та гурткової роботи, дотримуючись певних рекомендацій:

  • роботу розраховано на 36 академічних годин (18 занять по 2 академічні години); 
  • навчання рекомендується проводити протягом півріччя (1 заняття (2 академічні години) на тиждень) або навчального року (1 заняття (2 академічні години) на два тижні);
  • курс проводиться з групою учнів 5 або 6 класів;
  • програма логічна та послідовна, тому працюючи за нею необхідно дотримуватися запропонованого розкладу тренінгових занять у послідовності від І до V розділу, що забезпечить досягнення поставленої мети;
  • робота за цією програмою передбачає використання інтерактивних методів навчання і проводиться у формі тренінгу, що в свою чергу потребує дотримання певних умов;
  1. кількість учасників тренінгу має бути постійною і становить не менше 10 осіб, але не більше 16;
  2. заняття проводяться у спеціально організованому просторому приміщенні (учасники сидять на стільцях по колу);
  3. кожне заняття триває 2 академічні години (1,5 години);
  4. кожне заняття складається з трьох основних елементів:

     вступна частина: привітання, повідомлення теми заняття, знайомство учасників, прийняття (повторення) правил роботи групи, вступне слово ведучого, визначення очікувань учасників від тренінгового заняття;

     основна частина: визначення рівня поінформованості, актуалізація проблеми, інформаційний блок, відпрацювання практичних навичок;

     заключна частина: підведення підсумків заняття, визначення щодо реалізації очікувань, оцінка зміни рівня поінформованості учасників. 

Категорія: Мої файли | Додав: Маруська
Переглядів: 1488 | Завантажень: 161 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
avatar